Shop

Meny

Välj från lista

Akut rygg – två bästa övningarna

Här är de två bästa övningarna vid både akut och återkommande ryggsmärta och stelhet. Genom att göra dem flera gånger om dagen så “masserar” du diskarna, sträcker upp ligament och ökar cirkulationen i de vävnader som ingår i kotpelaren.

Grovt skattat hjälper dessa i 80% av ländryggssmärtor och oftast vid ryggrelaterade smärta placerad i höft och ben. Det är inte farligt om det gör lite ont när du gör rörelsen men OM du blir successivt sämre av övningsomgångarna skall du sluta och söka vård hos en ortopedmedicinskt specialiserad vårdgivare för att fastställa diagnos och åtgärdsförslag.

Varaktighet 15-30 sek per håll/sida
Omgångar (set) 1 ggn/tim (vaken tid)
Varaktighet 30 sek per håll/sida
Omgångar (set) 1 ggn/2 tim (vaken tid)
Repetitioner (reps) 10-15 st
Omgångar (set) 1 ggn/tim (vaken tid)
Repetitioner (reps) 10-15 st
Omgångar (set) 1 ggn/2 tim (vaken tid)

 

 

Tack för att du vill lämna ditt omdöme på Skadekompassen.se. Dina synpunkter hjälper andra att välja och få bra vård.

Tänk på att:

Tips på innehåll:

Så här används informationen du lämnar

Supervettiga nyheter för hälsanIbland har vi extra bra tips, kampanjer eller erbjudanden och då berättar vi om dem för dig i ett nyhetsbrev

Ibland har vi extra bra tips, kampanjer eller erbjudanden och då berättar vi om dem för dig i ett nyhetsbrev