Meny

Välj från lista

Övningar och egenvård vid ryggskott, ischias och diskbråck

Övningar och egenvård som hjälper vid ryggskott, ischias och diskbråck

Övningar och egenvård är det man kan göra själv då man råkat ut för ryggskott, lumbago, ischias eller diskbråck. Vid många besvär och inte minst vid återkommande smärta i ländryggen eller akuta sådana, som ryggskott, är egenvården en primär och viktigt del i behandlingen. Detta kan både påskynda läkningen och minska lidandet under tiden för läkning samt motverka inaktivitetsrelaterade sjukdomstillstånd. De är även bra verktyg att ta till för att minska risken för återfall och bör göras direkt då varningstecken/tidiga symtom som molvärk och stelhet uppkommer.

Får det göra ont när man tränar?

Det är viktigt att till en början försöka minska sin smärta genom kroppsposition och snälla rörelser och att fortsätta hålla sig aktiv trots smärtan. Det innebär inte att man ska forcera genom smärtan, men inte heller att den nödvändigtvis måste undvikas. Smärta eller stelhet SOM SUCCESSIVT ÖKAR är tecken på försämring, och det som du skall undvika. Nedan följer några enkla tips som kan vara bra att tänka på vid övningar, träning och övriga omhändertagandet vid ryggsmärta.

Vilka övningar är bra vid ryggsmärta, ryggskott och ischias?

Vilka övningar som är bra att göra skiljer sig ofta från individ till individ samt beror på vilken skada du har samt i vilken stadie eller allvarlighetsgrad din skada är i. Vi har tagit fram några övningar som man kan börja med och även skrivit ner när dessa övningar kan vara lämpliga. Övningar vid akuta och starka besvär, övningar om du har ont att böja dig framåt eller av att sitta ihopsjunken samt övningar att göra om du har ont vid gång och stående.

Bäst effekt får du när du handleds kontinuerligt av en ryggspecialiserad fysioterapeut

I vården får du diagnos, behandlingsplan, behandling, ergonomiska råd samt riktade övningar i ett träningsprogram antingen genom att träffa en fysioterapeut på ett fysiskt besök eller genom att direkt börja med ett digitalt behandlingsprogram (ryggskola). Du behöver ingen remiss.

Kom igång idag till en kostnad av 0 kr

Ett digitalt behandlingsprogram genom Joint Academy är en väl fungerande behandlingsmetod vid ländryggssmärta. Du kommer snabbt igång med hjälp av en ryggkunnig fysioterapeut som följer och stöttar dig mot förbättring. Du får således hjälp att ta hand om din ryggsmärta oavsett om du är hemma, på jobbet eller på semestern.

Patientavgiften är 0 kronor. 

Träning vid ont i ryggen - ryggskola

Behandla ryggsmärta direkt i mobilen

  • 5 minuter om dagen
  • Inga väntetider
  • Personlig fysioterapeut för hjälp och stöd
  • Verktyg för att följa din förbättring
  • Patientavgift 0 kr
Print Friendly, PDF & Email
Läs mer om Ryggskott (Akut Lumbago)

Tack för att du vill lämna ditt omdöme på Skadekompassen.se. Dina synpunkter hjälper andra att välja och få bra vård.

Tänk på att:

Tips på innehåll:

Så här används informationen du lämnar

Supervettiga nyheter för hälsanIbland har vi extra bra tips, kampanjer eller erbjudanden och då berättar vi om dem för dig i ett nyhetsbrev

Ibland har vi extra bra tips, kampanjer eller erbjudanden och då berättar vi om dem för dig i ett nyhetsbrev