Meny

Välj från lista

Tennisarmbåge skydd – armbågsskydd

Armbågsskydd vid tennisarmbåge – Skadekompassen rekommenderar

Olika former av armbågsskydd, handledsskydd, skydd, ortoser samt tejpning kan underlätta vid träning och vardagliga aktiviteter för den som har tennisarmbåge eller lateral epikondylit. Det finns olika former av stödjande och avlastande skydd, dels de som enbart består av mjukt material och dels de som består av både mjukt och hårdare material.

Syftet med ledskydd, ortoser och tejpning är att minska smärtan samt att avlasta den ömma och känsliga vävnaden. Detta kan ha stor betydelse för hur besvärande och smärtande vardagen är och eventuellt kan det även påverka läkningstiden positivt, om avlastning uppnås och detta är en för individen viktig faktor för utläkning. Med minskad smärta under dagen kan ibland en ökad aktivitetsnivå och arbetsförmåga uppnås vilket är eftersträvansvärt.

Armbågsskydd vid tennisarmbåge

De flesta armbågsskydd innebär ett ökat tryck över den ömma senan och dess fäste mot armbågen, men en del skydd syftar till att hålla armbåen rak, det vill säga hindra den från att böjas i armbågen. Armbågsskydd innebär snarare en störd eller minskad smärta och ger inte så stor avlastning.

Handledsskydd vid tennisarmbåge

Att använda ett handledsskydd som hindrar att handleden och handryggen böjs uppåt kan vara minst lika effektivt och till och med ge bättre avlastning vid tennisarm än ett armbågsskydd. Att kombinera ett armbågsskydd och ett handledsskydd upplever en del ännu bättre.

Tennisarmbåge

Tennisarmbåge eller lateral epikondylit kallas den överbelastningsskada av underarmens senor och/eller muskler som fäster på armbågens utsida. Smärtan placerar sig vanligen vid den yttre knölen på armbågen och strålar ner i underarmen. Besvären provoceras av rörelser och aktiviteter som belastar dessa muskler, som att grepp och lyfta föremål.

Våra rekommendationer vid tennisarmbåge

Att förstå sin skada och vad som kan göra besvären värre och mer långvarig och vad som skapar de bästa förutsättningarna för direkt minskad smärta samt för snabbare utläkning är en fördel. Det är även viktigt att göra förändringar som minskar på överdriven belastning samt göra den belastning som leder till läkning – vi kallar den medicinsk träning. I tillägg kan armbågsskydd ha en betydande roll vad gäller ökad aktivitetsnivå, minskad smärta och för avlastning.

Du kan läsa på om tennisarmbåge här.

Vill du att vi hjälper dig med diagnos, skadeinformation, individuellt träningsprogram och ergonomiska råd av en våra ortopedspecialiserde fysioterapeuter så gör vi det. Du bokar då en tid för armbåge via vård online.

Du kan även boka tid för ett fysiskt besök till någon av våra vårdgivare som arbetar med tennisarmbåge här.

Print Friendly, PDF & Email
Läs mer om Tennisarmbåge (lateral epikondylit)

Tack för att du vill lämna ditt omdöme på Skadekompassen.se. Dina synpunkter hjälper andra att välja och få bra vård.

Tänk på att:

Tips på innehåll:

Så här används informationen du lämnar