Meny

Välj från lista

Egenvård vid frusen skuldra

Egenvård vid frusen skuldra

Vid frusen skuldra är det viktigt att tänka på att inte ta i för häftigt med axeln och överanstränga den, då det kan leda till att utläkning försvåras och symtomen temporärt ökar. Det är därför viktigt att initialt minska belastningen och undvika sådant som provocerar smärt. Det kan innebära tyngre träning för överkroppen, kroppsarbete i trädgård eller med hemrenovering samt hastiga rörelser.

Trots att det i början är rekommenderat att undvika belastning så är det fördelaktigt för läkning med lättare rörelseträning som progredieras allt efter som. Progressionen baseras på huruvida smärtan minskar och om rörligheten ökar.

Utöver fysisk aktivitet kan den som drabbats av frusen skuldra lindra smärtan genom smärtstillande mediciner samt avlastade positioner.

Fysisk aktivitet och träning vid frusen skuldra

Det är som ovan nämnt viktigt att inte överanstränga axeln då man lider av frusen skuldra. Det blir därför viktigt att vara lyhörd till symtom som uppstår i samband med aktivitet. Om smärtan provoceras under aktivitet kan det vara lätt att inse att aktiviteten inte är bra, men det är också viktigt att reflektera över smärta som uppstår efter aktivitet då det är vanligt vid överansträngning.

När symtomen minskar kan träningsintensiteten ökas och symtomen minskar då ofta ytterligare.

Övningar vid frusen skuldra

I stadier av större besvär (Stadie 3 och 2b) skall övningarna vara mycket enkla och inte utmana ytterlägena i rörelseomfånget. Ett exempel på övning kan i dessa stadie vara pendlingsrörelser av armen i framåtlutad position. Stå framåtlutad och häng på t.ex. en bänk eller ett bord med den icke-skadade armen. Den andra armen hänger rakt ner. Utför små pendlingsrörelser med armen genom att gunga med överkroppen fram och tillbaka. Rörelsen upprepas 30 gånger, gärna flera gånger per dag.

Rörlighet axel armpendling 1 av 3Rörlighet axel armpendling 3 av 3Rörlighet axel armpendling 2 av 3

När smärtan börjar avta (stadie 1 och 2a) kan lättare rörelseträning påbörjas. Exempel på övningar kan då vara aktiv utåtrotation samt inåtrotation. Båda övningarna ska fortsatt utföras utan någon provokation av smärta

Rörlighet axel utåtrotationRörlighet axel inåtrotation

När symtomen förbättras ytterligare kan mer aggressiv träning läggas till i träningen. Styrketräning för skulderbladsmuskulatur och mer intensiv stretching.

Armdrag 2 av 2 Armdrag 1 av 2

Rakt armdrag för skulderblad och axel, kan även utföras med båda händerna samtidigt.

Adduktion 2 av 2 Adduktion 1 av 2

Adduktion med motstånd för skulderblad och nedre delar av axeln

Rörlighet axel utåtrotation och abduktion 2 av 2 Rörlighet axel utåtrotation och abduktion 1 av 2

Utåtrotation och abduktion, rörlighetsträning.

Smärtlindrande mediciner

Smärtstillande receptfria mediciner så som ipren och alvedon kan användas för att minska smärtan. De så kallade icke-kortikosteroida läkemedlen, NSAIDs, kan hjälpa mot smärtan men det finns ingen beskriven effekt på utläkning.

Print Friendly, PDF & Email
  • Skribent

  • Uppdaterat

    2020-12-15

  • Skriv ut

  • Dela

Läs mer om Frusen skuldra (Frozen Shoulder)

Vad roligt att du vill lämna omdöme på Skadekompassen.se. Dina synpunkter hjälper andra att välja och få bra vård och vårdgivaren att erbjuda detta.

Tänk på att:

Tips på innehåll:

Så här används informationen du lämnar